Rens Kramer

Rens Kramer
Accountmanager Vastgoed Hollands Kroon

Rens Kramer is momenteel Accountmanager Vastgoed bij Hollands Kroon. Hij nam van 2013 tot 2015 deel aan het eerste traineeprogramma van de gemeente. Hij kan zich de selectieprocedure nog goed herinneren.

“Op de advertentie van de gemeente hadden 192 mensen gesolliciteerd, en iedereen mocht langskomen. Het was een heel bijzondere ervaring. We werden ontvangen op een mooie locatie en naar een in stijl aangeklede zaal begeleid.

Daar moest iedereen achter een microfoon z’n verhaal doen, waarbij je tegen de achterkant van drie stoelen aankeek. Net de Voice of Holland! Als alle drie de stoelen omdraaiden, was je door. Hollands Kroon doet veel om jongeren te trekken, en deze manier van werven spreekt dan erg aan. Ik zag meteen: dit is een heel aparte organisatie.”

Samenwerken

De volgende ronde bestond uit een hele dag opdrachten doen, waarbij het vooral ging om samenwerken. In de derde ronde waren er nog twaalf kandidaten, die allen een gesprek hadden met de directie. Rens: “Ze namen echt de tijd voor ons; we  kregen het gevoel dat we bijzonder waren. Alles is ‘anders dan anders’ bij Hollands Kroon. Het is niet traditioneel en niet hiërarchisch.

Je krijgt opdrachten maar die kun je zelf invullen, uiteraard wel met goede begeleiding. Er wordt niet verteld wat je moet doen, maar er wordt gevraagd wat je nodig hebt. En bij de allereerste opdrachten was de directie niet eens zozeer gericht op het resultaat. Het vertrouwen in een goed resultaat hadden ze wel.

Het ging ze veel meer om zelfvertrouwen, jezelf presenteren en het ontdekken van je goede en zwakke punten. De hele organisatie is gericht op innovatie, ontwikkeling, samenwerking, vertrouwen, lef en respect. Dat is mooi om te ervaren.”

Rianne Kleine Koerkamp

Rianne Kleine Koerkamp
Tweede lichting trainees

Heel bijzonder

Rianne Kleine Koerkamp is, in de tweede lichting trainees, in maart 2015 gestart met het traineeprogramma. Dat spreekt haar vanaf het allereerste begin aan. “Alle negentig mensen die hadden gesolliciteerd, werden uitgenodigd om te komen. Dat vond ik meteen al heel bijzonder. Uiteindelijk ben ik met vier andere meiden als trainee aangenomen. Vanaf het begin gingen we als zelfsturend team aan de slag.”

Teamwerk stond vanaf dag 1 hoog in het vaandel, vertelt Rianne. “Het programma is heel breed. We hebben stage gedaan bij zes dienstverlenende teams, zoals het klantcontactcentrum en de buitendienst. Zo hebben we de organisatie vanuit verschillende invalshoeken ervaren. We kregen opdrachten, waarbij we als team zelf een plan van aanpak moesten maken en dus zelf verantwoordelijk waren voor de planning.

En uiteindelijk moesten wij tevens een opdracht geven aan de trainee die na ons zou komen. Het sprak me erg aan dat we veel zelf konden en mochten ontdekken. Dat maakt je ondernemend. Ook de sfeer was heel open en positief. Iedereen bij de gemeente heeft ons met plezier alles verteld wat we wilden weten.”

Gegroeid

Opdrachten waren bijvoorbeeld om een slim en innovatief plan te bedenken om grond in de gemeente te verkopen aan inwoners. Of om een dag voor medewerkers te organiseren met trainingen en workshops. Rianne heeft ervaren dat de gemeente openstaat voor nieuwe ideeën. “De gemeente zoekt daar juist ook naar. Maar het moet wel passen bij het beleid van Hollands Kroon. De gemeente wil niet innoveren omdat dat nu toevallig een hippe term is.”

Met het oog op persoonlijke groei krijgen de trainees ook individuele opdrachten, maar ook daarbij voert zelfstandigheid en teamwork de boventoon. “We kregen als team vijf indivduele opdrachten die we zelf onderling moesten verdelen. We moesten samen bespreken wie wat ging doen. Ik ben door het traineeprogramma op veel vlakken gegroeid.

Als er iets is, denk ik al snel: hoe pak ik het aan?, hoe krijg ik iets voor elkaar? Het programma is veel meer dan alleen wat rondkijken en ondersteunend werk doen. Je krijgt verantwoordelijkheid en je mag fouten maken. Want daar leer je van.”