Rolf Nijman
Decaan Comenius College in Hilversum

Een studiekeuze is belangrijk, het is immers de basis voor de verdere carrière. Daarom adviseer ik leerlingen ook vooral iets te kiezen waar hun ogen van gaan glimmen. Tijdens de studie leren ze vaardigheden die de rest van hun leven van pas komen, ongeacht of ze wel of niet in de gekozen studierichting verder gaan.” Nijman stelt dat het huidige leenstelsel zorgt voor keuzestress. “Kies je verkeerd, dan kost het geld. Daarnaast zorgt een verkeerde keuze vaak voor het tussentijds afbreken van de studie en dat is ook geen prettige ervaring.”

Luchtig bespreken

“De keuze begint feitelijk al bij het kiezen van een profiel. Ik merk bij gesprekken met mijn leerlingen dat het voor veel van hen nog een ‘ver van mijn bed show’ is. Het lange termijn denken is op die leeftijd ook znog niet volledig ontwikkeld.” Nijman vindt het belangrijk de ouders bij de studiekeuze te betrekken, uiteindelijk hun belangrijkste adviseurs. “Maar, houd de gesprekken luchtig. Maak er geen beladen gesprek van, reflecteer wel met ze op hun ervaringen. Op scholen moet het LOB-programma (Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding) onderdeel van het curriculum worden. Niet vrijblijvend, maar integreren in het schoolprogramma.” Hij stelt dat de eerste stap is om op zoek te gaan naar kwaliteiten en drijfveren. “Dan hebben ze in ieder geval een beetje houvast en weten ze wat beter welke richting ze in willen gaan. Mensen kiezen ergens voor op basis van ervaring. Behalve bij de studiekeuze, dat is ‘blind’ kiezen.” Nijman vindt dat het de rol van de volwassene is om leerlingen te stimuleren en inspireren.