Ingrid van Engelshoven

Minister van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap

Toen ik ging studeren. Toen ik begon met werken. En toen ik de politiek in ging. Sinds vorig jaar ben ik als minister in de gelukkige positie dat ik veel mensen een extra steuntje in de rug kan geven, bij de richting die ze willen gaan.

Soms kunnen relatief simpele maatregelen daarbij al een groot verschil maken. Bijvoorbeeld het terugdringen van het aantal studiepunten dat je in je eerste jaar moet halen. Dat zorgt ervoor dat je iets meer tijd en lucht krijgt, in zo’n spannend jaar vol eerste keren.

Als minister ontmoet ik veel studenten – en hoor ik verhalen die me raken. De dove student die eigenlijk te weinig tolk-uren krijgt, en daardoor langer over z’n studie doet. De Syriër die vijftien jaar voor de klas stond, maar hier in Nederland nog best een tijdje de schoolbanken in moet. Maar ook de dertiger die naast zijn baan besluit om in deeltijd verder te studeren, en vertelt hoeveel energie hem dat soms kost.

De vragen waar studenten en starters mee worstelen zijn persoonlijk en uniek, en tegelijkertijd herkenbaar. Iedereen zoekt z’n kans, iedereen wil het beste uit zichzelf halen en iedereen wil succesvol z’n studie afronden en aan de slag in een interessante baan. Allemaal kun je ergens een extra steuntje in je rug gebruiken, op de weg die voor je ligt. Het is mooi om daar als Minister van Onderwijs iets aan te kunnen doen.

Blijf niet in je eentje met je vragen worstelen, maar zoek een plek om het te delen.

Richting kiezen doe je gelukkig zelf. Dat moet je ook niet aan een ander overlaten. Maar de steun in je rug kun je krijgen van je ouders, vrienden, de instelling waar je studeert (of hebt gestudeerd) en van mij. Blijf niet in je eentje met je vragen worstelen, maar zoek een plek om het te delen. De komende jaren zal ik er in elk geval alles aan doen om ervoor te zorgen dat studenten na hun studie klaar zijn voor een mooie baan. Als jij met jouw frisse ideeën en nieuwe vaardigheden die baan straks hebt gevonden, hoop ik óók dat je ervoor kiest om te blijven leren. Door wat je ervaart op je werk, misschien via een cursus, en vooral ook via het samenwerken met collega’s.

Want als er iets is dat ik in de vele verhalen van scholieren, studenten, ouders, docenten en decanen steeds opnieuw terug hoor, dan is het wel dat een diploma nooit een eindstation is, maar onmisbaar om je eigen leven mee vorm te geven.”