In Nederland reizen dagelijks 5,500 reizigerstreinen, maar wat komt er allemaal bij kijken om een trein van A naar B te laten rijden? Dat leer je tijdens de studie Treintechniek. Één student en één reeds afgestudeerde student vertellen over hoe zij hun technische opleiding (hebben) ervaren en welke richtingen je ermee op kunt.

Jesse Franke

Jesse Franke (24 jaar)
Tweedejaars student Treintechniek

Techniek interesseerde Jesse Franke altijd al. Regelmatig is hij te vinden in de garage waar hij klust aan zijn oude Toyota. Na een tijd gewerkt te hebben als beveiliger was hij op zoek naar meer uitdaging. Via een vriend van zijn vader kwam hij in aanraking met de opleiding Treintechniek.

“Mensen denken niet zo gauw aan deze opleiding, maar het is een hele brede mechatronica opleiding. Je krijgt vakken op het gebied van elektrotechniek, pneumatiek en mechaniek.” De opleiding biedt een goede verhouding tussen theorie en praktijk vindt Franke.

“Zo ga je zelf sleutelen aan een draaistel van een trein om erachter te komen hoe het systeem werkt. Daarnaast zijn de praktijkbegeleiders persoonlijk en deskundig.” Na afronding van zijn opleiding wil Franke aan de slag als storingsmonteur.

Op het moment loopt hij mee met een mentor op dit gebied. “Hoewel ik in verband met de regelgeving en veiligheid nog niet zelfstandig aan het werk mag, mag ik wel meedenken en oplossingen aandragen voor storingen. De afwisseling van het werk van storingsmonteur spreekt mij aan en ik vind het speurwerk dat bij dit werk hoort uitdagend.”


Rajiz Abdoelrahman

Rijaz Abdoelrahman (29 jaar)
Storingsmonteur en afgestudeerd aan de technische opleiding Treintechniek
 

Rijaz Abdoelrahman startte zijn carrière in de techniek als storingsmonteur bij KLM. Door de economische crisis werd zijn contract niet verlengd en kwam hij thuis te zitten. Hij ging niet bij de pakken neerzitten en ging op zoek naar een vervolgopleiding. Al gauw kwam hij via internet terecht bij de opleiding Treintechniek.

Na het volgen van een meeloopdag was hij al gauw om. Inmiddels is hij al een jaar afgestudeerd en werkt hij als junior storingsmonteur. “De opleiding biedt de mogelijkheid om binnen twee jaar een diploma op zak te hebben.

Bovendien wordt er een baangarantie afgegeven. Dat was precies wat ik zocht.” Volgens Abdoelrahman heeft de opleiding nog meer voordelen. “Je wordt op een professionele manier begeleid en de praktijkinstructeurs hebben veel kennis die zij goed overbrengen. Je moet wel iets van techniek af weten voordat je hieraan begint, want er komt veel bij kijken om een trein te laten rijden.”

De ambitieuze storingsmonteur wil graag doorstuderen om uiteindelijk technicus te worden. In 2017 start hij met de studie Mechatronica MBO niveau 3. “Dit vak biedt zoveel mogelijkheden tot verdieping, waardoor je toekomstperspectief ook weer groter wordt.”