Een grote groep mensen die zijn bachelordiploma op zak heeft wil na verloop van tijd méér. Een verdieping of verbreding van de eigen kennis of werkzaamheden, of meer kans om hogerop de carrièreladder te komen.

Masteropleidingen in het hbo kunnen een stap zijn in de goede richting. Ze hebben als voordeel dat je werken en leren kunt combineren en dat je theorie gebruikt in de praktijk.

Veel van de verdieping van professionele masters zit ‘m namelijk in praktijkgericht onderzoek waarbij wetenschappelijke ontdekkingen worden toegepast in de praktijk. Dit leidt tot innovatie.

Ook een plus: na het behalen van je professional master in de techniek heb je dezelfde titel als iemand met een universitaire master, de internationaal erkende titel Master of Science.

“Ik merk dat ik groei”

Wendy Pluk is research scientist bij Synthon en volgt de masteropleiding Molecular Life Sciences aan de HAN. “Ik wilde verdieping en verbreding in mijn baan. De keuze voor een master volgde nadat ik mijn bachelordiploma HLO had gehaald en 12 jaar had gewerkt.

In mijn werk miste ik echter het grotere plaatje, ik had behoefte om meer het totaal te overzien en een helicopterview te krijgen. Bij mijn huidige werkgever Synthon ben ik nu mijn master Molecular Life Sciences aan het afronden.

Gelukkig werd er vanuit de HAN meteen erg meegedacht over de combinatie met mijn baan. Voor mijn afstuderen heb ik een project opgepakt dat binnen ons bedrijf sowieso moest worden aangepakt. We hebben dat vervolgens uitgesmeerd over een jaar in plaats van een half jaar, zodat mijn dagelijkse werk ook gewoon door kon lopen.”

“Gelukkig werd er meteen meegedacht over de combinatie met mijn baan.”

Meedenken bij hobbels

“Daarnaast is het prettig dat ik in de masteropleiding veel leer over timemanagement, het aanspreken van mensen op taken en verantwoordelijkheden, en het maken van planningen en budgetten.

In de ontwikkeling naar projectmanager zijn er ook soft skills nodig om je goed door het bedrijf heen te kunnen bewegen. Ik merk dat ik groei. De persoonlijke aandacht vanuit de HAN voor studenten helpt daarbij.

Er is binnen de opleiding veel ruimte om vragen te stellen, om je echt te verdiepen in een onderwerp. De kleine klassen dragen hieraan eveneens bij. Het voelde vertrouwd en ik voelde me echt “gezien”. Docenten begrijpen je situatie en denken mee als er hobbels zijn.”

“Meer kansen op een leidinggevende functie”

Ook Rob Wouters koos voor een masteropleiding. Hij is nu testingenieur Brake Performance bij Ford Lommel Proving Ground in België. Zijn master Automotive Systems aan de HAN behaalde hij in 2014.

“Ik had een bachelor Autotechniek op zak en kon, doordat het wederzijds zo goed was bevallen, direct na mijn afstuderen in 2010 gaan werken bij mijn stageplek, Ford Brake Performance.

Nadat ik besloot een jaar voltijd te gaan werken zag ik dat het zinvol is om ook een mastertitel te behalen. Het biedt je meer kansen en meer mogelijkheden om in een leidinggevende functie terecht te komen.”

Rob volgde de masteropleiding deeltijd. “Het sterkste punt aan de masteropleiding vind ik de docenten. Het zijn mensen die zelf ook nog steeds werken in het vakgebied, waardoor het onderwijs inhoudelijk altijd actueel en heel praktijkgericht is.”

Voorbereiden

“Ik heb door de master vooral geleerd om meer voor te bereiden en verder vooruit te kijken. Ik zorg nu veel meer dat ik een totaaloverzicht heb en het traject dan in detail uitwerk.

Eerste werkte ik gedetacheerd via een uitzendbureau, inmiddels heb ik een vast contract gekregen. Daar heeft de opleiding zeker wat mee te maken gehad.”