Guillaume Philibert

Guillaume Philibert was negentien toen hij begon met Filling Pieces, het alom geliefde sneaker-label met internationaal succes. Het is echter nooit zijn streven geweest om ondernemer te worden. Vroeger wilde hij piloot worden, maar zoals vele succesverhalen was hij vanuit een persoonlijk motivatie op zoek naar iets in de markt dat er nog niet was en stuitte op een gat.

Philibert: “Ik was op zoek naar mooie sneakers maar de designersneakers waren zó duur, die kon ik als negentienjarige student niet betalen. Ik ontdekte dat modehuizen met hele hoge marges werken. Dus toen dacht ik: dan maak ik ze zelf wel. Dat deed ik gedeeltelijk al: sneakers bewerken met stukken leer onder de naaimachine.

Filling Pieces is toen eigenlijk heel organisch ontstaan, want geld is nooit mijn drive geweest. Mooie producten maken wel: good design solves problems.”

“Heel veel mensen hebben ideeën, maar niet iedereen maakt de stap om het daadwerkelijk te doen.”

Philibert was als kind altijd bezig met dingen uit elkaar halen, dacht daarom dat hij maar architect moest worden en melde zich aan als student bouwkunde. Hij ontdekte echter al snel dat hij te ongeduldig was voor de architectuur: “Je werkt een jaar lang aan een pitch en dan moet je maar afwachten of jouw pitch wordt gekozen.

Als je dan wordt gekozen, dan duurt dat hele project tien jaar!” Maar toch heeft hij zeker geen spijt van zijn studie want via een minor ‘product design’ leerde hij zijn creativiteit te combineren met techniek.

Philibert: “En dat heb ik uiteindelijk toegepast op mijn passie: mode.” Inmiddels bestaat Filling Pieces alweer acht jaar met fans vanuit Tokio tot LA.

Voor mensen die zelf willen ondernemen heeft Philibert zeker een tip: denk heel  goed na over het product of de dienst die je wil leveren en dan vooral ook vanuit de behoefte van jouw consument en wees daar realistisch.

Philibert: “Ik werkte in een multibrand store in Magna Plaza in Amsterdam en daar heb ik echt geleerd om me te verplaatsen in de consument. Er zijn zo veel ontwerpers die hele mooie dingen maken maar geen idee hebben, of zich überhaupt afvragen, of iemand er op staat te wachten.

Je moet je heel erg goed kunnen verplaatsen in wat mensen willen. Uiteindelijk is dat een goed product dat lang mee gaat, voor een goede prijs.” De grootste stap is gewoon beginnen volgens de 27-jarige ondernemer: “Heel veel mensen hebben ideeën, maar niet iedereen maakt de stap om het daadwerkelijk te doen.”