Ontwikkel digitale skills

Lange tijd zijn mediabedrijven vooral op zoek geweest naar creatieve conceptuele denkers, maar je ziet nu dat er een verschuiving plaatsvindt. Wil je je onderscheiden van anderen dan is het belangrijk om naast je creativiteit ook je digitale skills te ontwikkelen. Zorg er dus voor dat je in staat bent om zelf cross mediale content te produceren of ontwikkel je tot ‘data cruncher’.

Toon je '21st century skills'

Omdat de mediasector continue in verandering blijft, zijn werkgevers er extra op gebrand dat je beschikt over de zogenaamde ‘21st century skills’. Ze zullen dus bijvoorbeeld willen weten of je helder kunt communiceren en of je in staat bent een kritische en oplossingsgerichte bijdrage te leveren aan hun team. Het is niet langer voldoende om simpelweg te vertellen dat je over deze vaardigheden beschikt. Je moet het ook kunnen laten zien. Zo moet je voorbeelden kunnen geven van situaties waarin deze kwaliteiten naar voren zijn gekomen. Wil je je goed voorbereiden op je toekomstige werkveld,  zorg er dan sowieso voor dat je weet wat de '21st century skills' zijn en dat je zo veel mogelijk situaties opzoekt waarin je ze kunt ontwikkelen.

Wees actief met je interesse

Realiseer je dat je vlieguren moet maken om vooruit te komen. Het is belangrijk om actief te zijn en tijd te investeren in je passies en interesses. Een afgeronde opleiding maakt je niet persé onderscheidend, je hebt specialistische kennis en (werk)ervaring nodig om ergens echt goed in te kunnen worden. Gelukkig is het tegenwoordig een stuk gemakkelijker zelf aan de gang te gaan, dus begin met bloggen en vloggen, kijk om je heen en probeer te leren van mensen waar jij bewondering voor hebt.


Als talentplatform voor de mediasector zet Mediastages zich in om jongeren een goede start te geven in de mediasector.  De organisatie verzorgt de werving en selectie voor stages en traineeships bij publieke en commerciële omroepen, productiehuizen en communicatie- en marketingorganisaties. Daarnaast geeft Mediastages stagevoorlichting en organiseert ze (sollicitatie)trainingen en netwerkbijeenkomsten voor starters, opleidingen en mediabedrijven.  Zoek jij een stage of een baan in de media, ga dan naar www.mediastages.nl.